فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات - عمومی

اشتباهات بزرگی که منجر به شکست تجارت الکترونیک می شود.
ساعت ۸:٤٧ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٥/٧/۸  کلمات کلیدی: گوشی

سلام

    در بسیاری از موارد در ایران مشاهده می‌شود که بسیاری از تولیدکنندگان یا عمده‌فروشان برای افزایش مشتریان خود اقدام به تاسیس فروشگاه آنلاین می‌کنند بدون اینکه به این نکته توجه کنند که در این مدل تجاری باید چه بایدها و نباید هایی را رعایت کنند.

عوامل زیادی باعث می شود یک کسب و کار الکترونیکی با شکست مواجه شوند. در ادامه مطلب هفت عامل اصلی را بیان می کنیم :

 

تجارت الکترونیک



هفت اشتباه بزرگی که تجارت الکترونیک شما را محکوم به شکست می کند!

 

۱) تمرکز بر کمیت دنبال کنندگان شما نه کیفیت آنها

بسیار خوب و فوق العاده است اگر ما صدها دنبال کننده در شبکه های اجتماعی خود داشته باشیم، اما آنها خیلی به کار نمی ایند، اگر دنبال کننده های شما به حرفه ی شما علاقه نداشته باشند.

۶۰% مردم محصولات را در فیس بوک به اشتراک میگذارند بنابراین شما نیاز دارید به یافتن افراد علاقه مند به کار خود.

۲) بصورت مرتب پست های مشغول کننده قرار ندادن

بروز رسانی ها می تواند بسیار جذاب باشد برای کاربران برورسانی ها یا همان آپ دیت ها میتوانند مخاطبان زیادی را بخود جذب کنند.بیش از ۱۷۶ میایون نفر در دنیا محصولات خود را به صورت آن لاین در سال خریداری میکنند. بنابراین نیاز دارند که به آنها توجه شود.

۳) دنبال کننده های خود را به مشتریانتان تبدیل نکردن

مکالمه ها و گفتگو ها برای کاربران بسیار حائز اهمیت است. داشتن هزاران کاربری که پستهای شما را به اشتراک بگذارند بسیار عالی است، اما اگر شما به آنها بصورت مستقیم به عنوان مشتری نگاه نکنی و سعی در فروش کالای خود کنی تا زمانی که آنها خود تمایل به خرید داشته باشند اشتباه است. زیرا تنها ۱۲% افراد در شبکه های اجتماعی از تبلیغات اقدام به خرید خواهند کرد. شما باید مطمعن شوید تبلیغتان چشم گیر باشد.

۴) بروی کانال های فراوانی در شبکه های اجتماعی تمرکز کردن

مگر اینکه شما فردی را بصورت ویژه برای انجام فعالیت در شبکه های اجتماعی استخدام کنید، بخاطر گستردگی شبکه های اجتماعی موجود انرژی بسیاری را باید صرف فعالیت در کانال اجتماعی کنید، فیس بوک به تنهایی ۱٫۲۳ میلیارد کاربر در سرار جهان دارد که این جایی است که شما باید تمرکز کنید
۵) نداشتن شخصیت برند

اگر مردم فکر کنند که پست های شما خیلی عمومی و کسل کننده میباشد، کمتر به دریافت آنها یا خرید علاقه نشان خواهند داد. شما باید مطمعن باشید که پست هایی که قرار میدهید بروز باشد. برای این اطمینان شما میتوانید این کارها را به یک مدیر شبکه های اجتماعی اختصاص دهید که تقریبا ۲۲% کمپانی ها ازین مدیران استفاده میکنند.

۶) هرز گفتن

یکی از چیزهایی که باید رعایت کنید جلوگیری از اسپام ها یا حرف­های گزاف است، اگر دنبال کننده های شما احساس کنند گه شما دارید گزافه گویی میکنید و پست های بی هدف قرار میدهید، به سادگی از دنبال کردن شما پشیمان خواهند شد. امروزه بطور متوسط ۱۴٫۵ میلیارد پیام بصورت اسپم منتشر میشود.

۷) نداشتن استراتژی

بصورت کورکورانه و بی هدف فعالیت کردن در شبکه های اجتماعی ایده ی خوبی نیست. شما به یک استراتژی قوی و دقیق برای فعالیت در این شبکه ها نیاز دارید. ۵۳% فعالان تجارت الکترونیک از شبکه های اجتماعی برای افزایش مشتریان خود استفاده میکنند که ۹۰% آنها دارای استراتژی های خاص خود هستند.

با گسترش IT به حوزه کسب‌وکار، مفهوم (Concept)، محتوا (Content) و زمینه (Context) بسیاری از تجارت‌ها تغییر یافت، هزینه‌ها کاهش پیدا کرد و دسترسی شرکت‌ها به بازارهای جدید گسترش یافت. از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۷ بسیاری از شرکت‌های نوپای تجارت الکترونیک به سرعت سهم بازار را از سایر مدل‌های تجاری سنتی ربودند و بسیاری از آنها را مجبور به خروج از بازار کردند. مورد مشهور در این زمینه تعطیل شدن بسیاری از کتابفروشی‌های کوچک بعد از ورود Amazon به این عرصه است. پایین بودن سرمایه اولیه برای ایجاد زیر ساخت‌ها، پایین بودن هزینه‌های تاسیسات، عملیات، نیروی انسانی و... و در مقابل دسترسی گسترده جغرافیایی، عدم محدودیت زمانی، عدم محدودیت در برند و محصول و... موجب شده تا این مدل تجاری قدرت و مزیت زیادی نسبت به مدل‌های سنتی پیدا کند. تجارت الکترونیک در ایران در ایران وضع اما به گونه دیگری است. هرچند کشور ما در حال حاضر در دوران ابتدایی تجارت الکترونیک می‌باشد و هنوز درصد تعاملات تجاری که از طریق الکترونیک انجام می‌گیرد چندان چشمگیر نیست؛ ولی در چند سال اخیر شاهد تغییرات امید بخشی در بخش تجارت الکترونیک بوده‌ایم. تمایل دولت به ترغیب مردم به خریدها و تراکنش‌های الکترونیک به خاطر کاهش هزینه‌های دولت، تمایل بانک‌ها و بخش خصوصی به خاطر کاهش زمان و هزینه نیروی انسانی لازم برای مدیریت این تراکنش‌ها و نهایتا تمایل خود مردم به دلیل مشکلات ترافیکی، کمبود زمان و بالا بودن هزینه سفرهای غیرضروری درون شهری همه نویدبخش اقبال مردم به پدیده تجارت الکترونیک است. رشد زیر ساخت‌های لازم، تغییرعادات مردم، حمایت دولت و فراهم آوردن زمینه‌های لازم مانند ایجاد نشان اعتماد الکترونیکی برای فروشگاه‌های اینترنتی نشان از تغییر رویکرد به تجارت الکترونیک و اقبال عمومی به آن در آینده نزدیک دارد.

منابع:

1- سروش پرداز

2- http://www.eghtesadonline.com