فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات - عمومی

طبقه بندی تجارت الکترونیکی
ساعت ۸:٢٦ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٥/٤/٢٥  کلمات کلیدی: کـــه از شــیراز حافظ اصفهان به ، اصفهان

معمولا طبقه بندی تجارت الکترونیکی از روی ماهیت معاملات یا ارتباطات اعضای تجاری صورت می گیرد. انواع مختلف تجارت الکترونیکی  به راحتی قابل تمایز هستند. . . ....


معمولا طبقه بندی تجارت الکترونیکی از روی ماهیت معاملات یا ارتباطات اعضای تجاری صورت می گیرد. انواع مختلف تجارت الکترونیکی  به راحتی قابل تمایز هستند.

ü      B2B : تمام اعضای این دسته تاجر یا سازمان ها تجاری هستند. برای مثال برخی از برنامه های کاربردی وب سایت Dell و  Marks and Spencer  از روش B2B  برای برقراری ارتباط با تولید کنندگان قطعات مورد نیاز خود استفاده می کنند. امروزه بیش از 85 درصد از تجارت الکترونیکی به شکل B2B  صورت می گیرد.(Cunningham2001).

ü      B2C: این گروه شامل معاملات خرده فروشی محصولات یا خدمات از طریق تجار به تک تک خریداران است. در مورد Dell یا Amazon.com  منظور از خریدار همان  مشتری یا مصرف کننده است.این روش با نام e-tailing نیز شناخته میشود.

 

ü      1B2B2C: در این روش طرف معامله محصول یا خدمات را برای کارآور2 تهیه می کند. این کار آور به نوبه خود دارای مشتریانی است (که حتی ممکن است کارمندان خود وی باشند. که این محصول یا خدمات را بدون افزایش قیمت در اختیار آن ها قرار می دهد). به عنوان مثال  شرکتی را در نظر بگیرید  که با پرداخت به AOL3 به کارمندان خود امکان دسترسی به اینترنت را  می دهد ٬بدون اینک آنها مجبور باشند به صورت جداگانه مبلغ مربوطه را به AOL  بپردازند.نمونه دیگر روش عمده فروش- خرده فروش – مصرف کننده ٬خطوط هواپیمایی و آژانس های مسافرتی هستند که خدمات مسافرتی  مانند بلیط پرواز و اتاق های هتل  را در اختیار شرکای خود مانند آژانس های مسافرتی قرار داده و سپس آنان این خدمات را به مشتریان خود عرضه می کنند.نمونه آخر ٬Godiva( رجوع کنید به نمونه 1-1 کاربرد تجارت الکترونیکی )است که شکلات را مستقیما  به مصرف کنندگان  تجاری می فروشد. حال آن ها می توانند شکلات ها را به عنوان  هدیه به کارمندان یا سایر شرکای خود  اعطا کند. معمولا اصطلاح B2B  خود  در بر گیرنده B2B2C  نیز هستند.

ü      C2B4: این گروه مربوط به افرادی است که از اینترنت برای فروش محصولات یا  خدمات به سازمان ها  یا افراد استفاده می کنند که بدنبال خرید این محصولات یا خدمات با قیمت پایینترهستند.Priceline.comیکی از شناخته شده ترین سازمان ها در زمینه معاملات C2B است.

ü      C2C5:در این گروه هر یک از مصرف کنندگان مستقیما با سایر مصرف  کنندگان  در ارتباط هستند. نمونه هایی از C2C  عبارتند از افرادی که لوازم خانگی یا اتومبیل و یا غیره را با استفاده از پیام های تبلیغاتی  در اینترنت می فروشند. تبلیغات مربوط به خدمات شخصی در اینترنت و فروش اطلاعات تخصصی به صورت online از دیگر موارد C2C هستند .به علاوه ٬ بیشتر سایت های مزایده به افراد مختلف امکان می دهند تا اقلام مورد نظر خود را برای فروش عرضه کنند.

ü      Peer –to-peer Applications: از این فناوری می توان در C2C٬B2B و B2C استفاده کرد.این فناوری به کامپیوترهای متصل به شبکه امکان می دهد.تا فایل های داده را به اشتراک گذاشته و آن ها را به صورت مستقیم پرداش کنند. برای مثال در روش C2C  افراد می توانند موسیقی ٬  تصاویر ویدئویی ٬ نرم افزار و سایر محصولات  قابل دیجیتالی شدن را به صورت الکترونیکی مبادله کنند.

ü      Mobile Commerce : فعالیت ها و معاملات تجارت الکترونیکی به طور کامل یا به صورت جزئی  در محیطی بی سیم  انجام می شوند که با نام mobile commerce یا   m-commerce شناخته می شود. برای مثال ٬ افراد مختلف می توانند با استفاده از تلفن های ماهواره ای متصل به اینترنت پرداخت های بانکی خود را انجام داده  یا کتابی را به Amazon.com  سفارش دهند.بیشتر برنامه های کاربردی m-commerce  دارای تجهیزات قابل حمل هستند. اگر چنین معاملاتی برای افرادی خاص در زمانی خاص و در موقعیتی  خاص صورت می گیرد با نام

ü       L-commerce  یا location-based   نیز شناخته می شود. برخی تصور می کنند این قبیل معاملات  به معاملاتی اطلاق می شوند که توسط افرادی دور از خانه یا محل کار خود انجام می گیرند. چنین معاملاتی را هم می توان با استفاده از سیستم های بی سیم و هم از طریق تجهیزات دیگر انجام داد(برای جزییات بیشتر به مثال Maybelline در انتهای همین فصل مراجعه کنید.)

ü      Intrabusiness EC :این گروه مربوط به تمام فعالیت های داخلی سازمان است که در ارتباط با مبادله کالا٬ خدمات  یا اطلاعات در میان واحد ها و افراد مختلف در سازمان انجام می شود. این فعالیت ها  ممکن است فروش محصولات شرکت به کارمندان  یا آموزش online یا طراحی به صورت گروهی را در بر بگیرد. این قبیل فعالیت ها معمولا از طریق اینترانت یا پورتال های شرکتی صورت می گیرند.

 

1.Business-to-Business-to-Consumer

                                                                                                                                                                                 2.Client

3.America Online

4.Consumer-to-Business

                                                                                                                              5.Consumer-to-Consumer

 

ü      B2E1 :این گروه زیر مجموعه گروه قبل است که در آن درست مانند مثال Maybeline سازمان ها  خدمات ٬ اطلاعات یا محصولاتی را به کارمندان خود عرضه می کنند. در این سازمان ها بیشتر کارمندان به صورت سیار فعالیت کرده و نماینده شرکت هستند.پشتیبانی تجارت الکترونیکی از این کارمندان B2ME2 نام دارد.

ü      CollabrativeCommerce : زمانی که افراد یا گروه به صورت online ارتباط برقرار کرده یا با هم مشارکت  می کنند٬ احتمالا از روش Collabrative commerce  یا c-commerce  استفاده می کنند. برای مثال شرکای تجاری مختلف در نقاط مختلف جغرافیایی می توانند با استفاده از مشارکت کامپیوتری محصولی را طراحی کنند.محصولات داخل انبارها را به صورت online مدیریت کنند یا حتی میزان تقاضا برای محصول را مانند Marks and Spencer به کمک هم پیش بینی کنند.

ü      Nonbusiness  EC : تعداد بیشماری از انستیتوهای غیر تجاری مانند موسسات آکادمیک ٬سازمان های غیر انتفاعی ٬ سازمان های مذهبی ٬ سازمان های اجتماعی و آژانس های دولتی از تجارت الکترونیکی برای کاهش هزینه های خود یا بهبود عملکرد های کلی و ارائه خدمات بهتر به مشتریان خود بهره می گیرند.(توجه داشته باشید که در تمام موارد قبل می توان به جای واژه تاجر از سازمان استفاده کرد.)

ü      E-learning : منظور از آموزش الکترونیکی ٬یادگیری یا آموزش رسمی است که به صورت online ارائه می شود.از این نوع آموزش بیشتر در سازمان ها  برای آموزش کارمندان استفاده می شود.ضمنا می توان از آن در دانشگاه های مجازی نیز بهره گرفت.

ü      Exchange-to-Exchange(E2E): منظور از Exchange یک بازار الکترونیکی عمومی است که دارای خریداران و فروشندگان فراوانی است.همان طور که حدس میزنید چنین بازارهایی می توانند به هم متصل باشند.در روش E2E ٬ تجارت الکترونیکی سیستمی رسمی است که دو یا چند بازار را به هم مرتبط می کند.

ü      E-Goverment: در اینجا دولت الکترونیکی وجود دارد که کالا ٬خدمات یا اطلاعات را از تجار خریداری کرده یا در اختیار آنها قرار می دهد(G2B)  یا آن ها را از افراد شهروند خریداری کرده  یا در اختیار آن ها قرار می دهد(G2C).