فناوری اطلاعات

فناوری اطلاعات - عمومی

مفهوم BPM و BAM
ساعت ٩:۳۳ ‎ق.ظ روز ۱۳٩۳/۱٠/٢٥  کلمات کلیدی: bpm ، bam

مدیریت کارآیی کسب و کار چیست؟

مدیریت کارآیی BPM  یا Business Performance Management مجموعه فرایندهایی است که به سازمان‌ها کمک می‌کند تا کارآیی کسب و کارشان را بهبود بخشند. در واقع این مجموعه فرایندها کارآیی و اثر بخشی هر سازمان را با اتوماتیک نمودن فرایند کسب و کار آن سازمان بهینه می‌سازند. به  BPR، BPM یا Business Process Reengineering نیز اطلاق می‌شود.

بسیاری از شرکت‌ها دارای فرایند‌های کسب و کار هستند که این فرایند‌ها برای مدل کسب و کار آن شرکت منحصر به فرد خواهند بود. از آنجاییکه این فرایندها با توجه به شرایط خاص بازار، بارها و بارها تکامل می یابند، راه کار BPM که برمی‌گزینند، باید بتواند خود را با شرایط  و نیازمندی‌های شرکت در پاسخ به شرایط جدید تطبیق دهد.

شرکت‌ها برای بهره‌گیری اثر بخش از BPM باید تنها به داده‌ها و مدیریت داده‌ها متمرکز نشوند. بلکه شیوه فرایند‌گرا را برگزینند. این شیوه تمایزی بین کارهای انجام شده توسط انسان یا کامپیوتر قائل نمی‌شود.

هدف BPM یکپارچه‌سازی فرایند‌ها، افراد و اطلاعات است. ایجاد چنین زیرساخت پویایی نیازمند جداسازی جریانات، قوانین کسب و کار و خدمات است.

شناسایی فرایندهای کسب و کار نسبتا ساده است. اما مشخص نمودن بخش‌های مختلف کسب و کار و یافتن صاحبان فرایندها، دشوار می‌باشد.

BPM علاوه بر مدیریت فرایند‌های کسب و کار در سازمان، یکپارچه‌سازی بی درنگ فرایندها را با تامین کنندگان، شرکای تجاری و مشتریان بر عهده دارد.

BMP اتوماسیون را از دیدگاه افقی مورد توجه قرار می‌دهد نه عمودی.

BAM یا Business Activity Monitoring (نظارت بر فعالیت کسب و کار) برای سنجش تاثیر BPM ضروری است.

 

مولفه‌های BPM

BPM IDE (Integrated Design Environment: BPIDE محیط طراحی یکپارچه است که برای طراحی فرایندها، قوانین و رویدادها بکار می‌رود. تعریف ساخت یافته‌ای از هر فرایند حائز اهمیت است و IDE کاربر را قادر می‌سازد تا همه فراینده‌ها را بدون کمک فناوری اطلاعات طراحی نماید.

* موتور فزاینده. موتور فزاینده در BPM، متغیرها و وضعیت‌های همه فرایندهای فعال را ردیابی می‌کند.

* دایرکتوری کاربر. راهبران سیستم، افراد درون سیستم را با نام، اداره، نقش و حتی سطح اعتبار تعریف می‌نمایند. این دایرکتوری سبب می‌شود تا وظایف به طور خودکار به منابع تعریف شده ارسال شوند.

* جریان کار. زیر ساخت ارتباطی است که وظایف را به فرد مورد نظر ارجاع می‌دهد.

* گزارشگیری/ نظارت بر فرایند. کاربران را قادر می‌سازد تا کارآیی فرایندهای فعلی‌شان و کارآیی فردی که فرایندها را اجرا نموده است، ردیابی نمایند.

* یکپارچه‌سازی. EAI یا Enterprise Application Integration و یا خدمات وب برای BPM حیاتی است، زیرا فرایندهای کسب و کار به داده‌های سیستم‌های مختلف سازمان نیاز دارند.

 

نظارت بر فعالیت کسب و کار (BAM)

BAM نظارت اتوماتیک بر فعالیت فرایند کسب و کار است و به صورت ماجولی از EAI، ERP یا محصولات BPM پیاده‌سازی می‌شود. به منظور استفاده از BAM باید شاخص‌های کلیدی کارآیی (KPIs) یا Key Performance Indicators شناسایی شوند و سیستمی به منظور نظارت و پاسخگویی به تغییرات به صورت بی‌درنگ ساخته شود.

BAM سبب می‌شود تا سازمان بتواند سریعتر به فرصت‌ها و تمدیدهای جدید پاسخ دهد. BAM سازندماندهی KPIهای کسب و کار و پیاده‌سازی صحیح تکنولوژی و نظارت بر آنها را در بر می‌گیرد.

 

ویژگی‌های BAM

* فراهم ساختن شاخص‌های کلیدی کارآیی‌ به صورت گرافیکی و بی‌درنگ و تحلیل آنها

* فراهم ساختن امکان کنترل و مدیریت عملیات کسب و کار

* امکان پاسخگویی سریع به تغییر مبتنی بر رویدادهای کسب و کار

* تمرکز بر پارامترهای فرایند و تحلیل بی‌درنگ به منظور تعیین فرایندهایی که سبب ایجاد گلوگاه شده‌اند.

 

جریان کاری در BMP به چه معناست؟

جریان کاری عنصر ضروری مدیریت فرانید کسب و کار است. این واژه برای توصیف نحوه تعریف کار و تخصیص و زمان‌بندی آن به کار می‌رود. جریان کاری توالی و شرایط را مبتنی بر کار در حال جریان تعریف می‌نماید و مسیریابی کار را بین منابع انجام می‌دهد. این منابع می‌توانند افراد، سیستم‌ها یا دستگاه‌ها باشند. جریان کاری ترتیب گام‌های در حال اجرا را مدیریت می‌کند و به کارکنان امکان می‌دهد تا جریان فرایند کسب و کار را در صورت لزوم نظارت و دوباره پیکربندی نمایند.

 

مزایای BPM

* تسهیل برنامه‌ریزی فرایندهی فعلی سازمان. خودکار سازی اجرای فرایندها و نظارت بر کارآیی‌ و انجام تغییرات به موقع برای بهبود فرایندهای فعلی.

* نرم‌افزار BPM به شما امکان می‌دهد تا همه وظایف را اتوماتیک نمایید. بسیاری از این وظایف به برخی از فرایندهای کاربردی، تصویب یا رد، اعلانات و گزارشات وضعیت نیاز دارند. راه کار BPM اینگونه فرایندها را اتوماتیک می‌سازد.

* BPM برای فرایندهایی که در خارج از محدوده سازمان قرار دارند و با شرکا مستریان وتامین کنندگان در ارتباطند، بسیار کاربردی خواهد بود.

* BPM سبب حفظ موقعیت رقابت‌بندی سازمان می‌شود.

* BPM بهره‌وری افراد را افزایش می‌دهد.

* فرایند کسب و کار گام‌های بی‌شماری دارد. BPM تعداد گام‌های فرایند کسب و کار را تا 50 درصد کاهش می‌دهد.

* فرانید کسب و کار به افراد و منابع بسیاری نیاز دارد. یک BPM خوب تعداد منابع مورد نیاز برای یک فرایند را کاهش می‌دهد.

* BPM هماهنگی بین بخش‌های مختلف یک شرکت را از جغرافیایی بهبود می‌بخشد.

 

با تشکر از : شهناز پیروزفر